조조하사의 Gaming Nexus☆

[Gaming Philosophy] 1. What's the Gamosophy?



안녕하세요! 멀티게이머 조조하사입니다.
오늘에서야 드디어! 티스토리 자체는 꽤 오랫동안 있었던 것 같지만, 본격적인 게임철학 포스팅에 드디어 들어가게 되었음을 알립니다!

*게이밍 철학이란, 조조하사가 머릿속에 가지고 있는 고유의 게임 철학입니다!


Welcome back, Commander! I'm Vjjo, the multigamer in Korea.

Eventually! Today! I began writing about my Gaming Philosophy(one of Gamosophy), Though my tistory had been offered to me long time ago.

*Gaming Philosophy = Vjjo's own gamosophy!



첫 포스팅에서 우선 다루게 될 내용은 대부분의 사람들에게 생소하면서도 사소한 것으로 느껴질 지 모르는 제 게임철학에 관한 개요입니다. 이런 글을 써나가는 이유는 몇 가지가 있지만, 대표적으로 다음과 같은 이유가 있습니다.

첫째, 제 꿈을 향해 나아가기 위해 먼저 마련해야 할 탄탄한 기반, 생각 정리의 일환입니다. 댓글을 통해 유의미한 토론을 거쳐 서로의 생각을 발전시킬 수 있다면 더 좋겠죠?
둘째, 게임을 잘 활용하면 도움이 될 수 있다고 막연하게만 생각해왔던 사람들에게 저의 생각을 공유함으로써 어떻게 게임을 구체적으로 활용할 수 있을지, 게임이 건강한 문화로 자리잡기 위해 어떻게 해야 할지에 대해 생각해 볼 기회를 제공할 것입니다.
셋째, 자신에게 전력으로 집중할 수 있는 취미가 있는 사람이 있다면(게임이 취미가 아니더라도) 한 번쯤 읽어보셔도 괜찮을 겁니다. 자신의 취미가 가지고 있는 의외의 강점을 발견할지도?

서론은 이쯤 하고, 시작해 봅시다!


In my first Gaming Philosophy posting, i'll introduce the outline of Gaming Philosophy. There are some reasons to writing about Gaming Philosophy, and i wrote them below.
First, I thought I need refreshing and arrangement about my own gamosophy. It will be better if I can debate about the game and gamosophies meaningfully with someone else.
Second, in South Korea, there will be someone who guess 'Game is helpful!' even if it depends on our mind and action. I want to give them specific ways to use game helpfully and to make game as a mature culture.
Third, If you have some hobbies that gives you epic experience and you won't let it go, then I guess my texts can be helpful. Though game is not your hobby, if you are fortunate, you can find some advantages your hobbies have.

Now, here we go!



게임철학이란 보시는 바와 같이 게임과 철학을 합친 말입니다.

게임에 대해서는 우선은 대중적인 '컴퓨터 게임, 비디오 게임, 콘솔 게임'이나 여러분께서 알고 있는 게임 등을 생각하기로 하고, 이에 대한 자세한 이야기는 9번째 정도로 쓰게 될 '게임이란?'에서 자세히 다룰 예정입니다. 물론 중간에도 잠깐씩은 나오겠지만 말이죠.(9번째라니 숨이 턱 막히실지도 모르겠지만, 앞서 소개에서 언급했듯 글 하나하나는 읽기에 엄청 길지는 않을 예정입니다.) 중간에라도 궁금한 게 있으시다면 댓글로 질문하셔도 좋습니다.

대신 철학은 딱 정의내릴만한 문장이 있습니다. '세상을 보는 관점이나 사고방식'과 '사람이 살아가는 의미를 탐구하는 학문'이라는 두 가지의 뜻으로 정의되는 단어입니다. 전자는 일상적인 의미를, 후자는 사전적, 학문적인 의미를 담고 있지요. 저는 주로 전자의 의미로 많이 씁니다. 철학을 본격적으로 탐구하는 수준까진 아니라서 ^^;;

따라서 게임철학이라는 말은
'게임을 통해 세상을 보는 관점이나 사고방식' 또는
'사람이 살아가는 의미를 행복(주로 흥미요소)의 추구에서 찾는 것'을 말합니다.


Gamosophy derived from Game + Philosophy as you assumed.

For now, you can understand the word 'Game' as imagination about computer games, video games, console games, etc. games you know. We will talk about 'What is the Game?' at 9th posting.(As I said, each posting will be plotted as short as possible.) But if you want, you can think about it in my another texts. Of course, you can also give me some questions.

But the word 'Philosophy' is quite definitable. It means 'the Sight and the Thought you understand the world through them', or 'the Study about Meaning of Life'. The former definition is feeling daily, but the latter one is feeling scholarly. As a comment, i'm usually following the former one.

Thus 'Gamosophy' means,
'the Sight and the Thought formed by the Game, those a man understand the world through them' or
'opinion that Meaning of Life is Pursuit of Happiness(mainly generated by fun and excitement)'



그렇담 게임철학은 왜 필요할까요?
우리는 이미 게임에 의해 지배되는 세상을 살고 있습니다. 위에 언급한 '대중화된 컴퓨터 게임, 콘솔 게임, 비디오 게임' 세 가지만 봐도 '지배된다'고 할 만 하죠. 이 세 가지는 게임의 극히 일부분일 뿐인데, 이미 우리 정부가 이들에 대한 규제를 선언할 정도로 게임은 우리의 삶에 깊숙이 침투하고 있습니다.
노르웨이의 에스펜 올셋(Espen Aarseth)은 21세기의 시작, 2001년을 컴퓨터 게임 연구의 원년이라고 선언하기도 했으며(영문 각주 참조), 미국에서는 게임을 활용한 교육제도인 '퀘스트 투 런'이 시행되고 있기도 하죠. 게다가 최근 몇 년 간 게임은 소설이나 영화 등 다른 다양한 문화매체를 통해 만들어지거나 재구성되기도 했습니다!

이 정도로 게임이 우리의 삶에 녹아들어 있다면, 게임을 통해서 세상을 본다면 세상의 많은 일들을 자연스레 이해할 수 있지 않을까요? 오히려 지금 우리가 불편해하는 게임이 사실 세상을 이해하는 키워드인 것은 아닐까요?
저는 어떤 대상이든 수치화해서 이해하는 것을 좋아하진 않습니다만, 게임이 삶에 70% 정도 녹아들어 있다고 한다면, 게임을 정확히 이해한 사람은 삶에서 겪을 수 있는 일의 70%는 자연스레 이해할 수 있지 않을까 하는 생각에서 게임철학은 시작합니다.


So why 'Gamosophy' is needed?
We are living in the world where is already conquered by the game. Why I can say 'conquered'? See many computer/console/video games are being restricted by South Korean government! They are only 3 parts of enormous game category.
Furthermore Espen Aarseth in Norway has been declared that '2001 is year one of Computer Game Studies as an emerging, viable, international, academic field'[각주:1], Video-game-based school has been launched as 'Quest to Learn' in the United States of America. As you know, some games are constructed or reconstructed as a novels, movies, and other cultural intruments!

As we see, our world is gameful enough. I guess, if we can see the world through the game, then we also can understand almost everything in our society. Although our nation hate the game officially, in case, is the game a keyword to understand ourselves?
If the game is accessing the world about 70% ㅡ even though I don't like understanding after numbering ㅡ and we did study about the game completely, then why we can't understand 70% of the society naturally?
My Gaming Philosophy will start from this point.



각 포스팅의 길이는 이 포스팅보단 짧지 않을까 싶습니다. 한글/영문이 섞여있어서 그렇지, 실제로 그렇게 길지는 않으리라 믿습니다ㅋㅋㅜ

마지막 순서로서 앞으로 이 글이 어떤 순서로 쓰여지게 될 지에 대해 말씀드리겠습니다. 아마 기본적이지만 단순하지만은 않은 내용이 초반부에 들어가고 그 후에는 한국의 게임 리터러시 교육이 어떻게 이루어져야 할지에 대한 의견을 쓸 예정입니다. 필요한 내용이 모두 설명된 이후에는 마지막으로 사회에서 발생하는 각종 사건들을 게임을 통해 제가 바라본 입장을 쓰게 될 것 같습니다.


Each Gaming Philosophy posting will be as long as we passed. I guess the text we passed isn't too long to read because there are two same context which is written by Korean, English.

Following words are the planned titles for next postings. Basic contents(but of course not simple) are in beginning, the way of game literacy education in Korea that i'm thinking is after. Since I wrote all necessary contents, you can read about variable information in Korea and (sometimes)whole world and about how i think about it.


아래는 현재(2016. 11/23기준) 구상 중인 포스팅 목록이며, 독자의 편의나 주인장의 지식 구조에 따라 바뀔 수 있음을 알립니다.
These are already planned contents. It can be changed by comfortableness of reader or knowledge of tistory admin.


<게임철학(Gaming Philosophy)>
1. 게임철학이란?(본문) What's the Gamosophy?(Now)
2~5. 게임철학의 대전제 the Major Premises of Gaming Philosophy
6~8. 게임철학의 요점 Key points of Gaming Philosophy
9(~14). 게임이란? What's the Game?
10~14. 게임의 정의요소 Definitive Factors of the Game
15. 게임의 장점과 단점 the Positive and the Negative of the Game
16. 디지털 게임을 바라보는 자세 Attitude for Digital Games
17~. 게임의 역사와 철학 the History and the Philosophy about the Game


<한국과 게임(the Game in Korea)>
1~. 한국 게임의 현 주소 the Game in Korea
. 외국인 게이머와 한국인 게이머 the Difference of Korean gamer and other gamers
. 한국의 게임이 나아지기 위해 Aid kit of the Game in Korea
. 게임 리터러시 교육의 방향 Orientation of Game Literacy Education
. 게임을 잘 한다는 것 About 'be good at the Game'
. 프로게이머와 멀티게이머 the Pro-gamer and the Multi-gamer


<게임을 통해 바라본 세계(the World on the Game)>
1~. 한국의 역사와 현재 the History and the Present of Korea

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마지막으로, 제 옛날 네이버 블로그(조조하사의 게임 천지! : http://blog.naver.com/jjo4446)의 링크를 티스토리 좌측 하단에 만들어놓았습니다. 당연히, 게임에 대한 다양한 포스팅을 보실 수 있으니 관심이 있으신 분들께서는 참고하시길 바랍니당!(티스토리로 옮긴 이후 운영하지 않고 있습니다.)

I added my Naver blog's link( : http://blog.naver.com/jjo4446) at lower left section in my tistory.
Of course, there are many posts about games more than here now. If you interested in, then you can explore there.(Not English there lol)
I moved from Naver blog to Daum tistory and Naver blog is inactive now.



여러분이 여러분 인생의 사령관으로서 방향타를 잘 잡을 수 있게 되기를 빕니다!
이상, 조조하사였습니다!

I hope you enjoy and play your own life as a commander.
Then, Vjjo transmitted.


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[각주]
링크(에스퍼 올셋) : [클릭]

  1. http://gamestudies.org/0101/editorial.html [본문으로]